Anmäl flytt och ägarbyte
När du säljer din villa, radhus eller fritidshus ansvarar du över att meddela Vakin så att fakturorna för vatten och hushållsavfall kommer rätt. När ägarbytet är inskickat tar köparen över fastighetens tidigare abonnemang.
Du kan skicka in anmälan tidigast dagen när ägarbytet sker. Har du kommunalt vatten behöver du läsa av vattenmätaren på själva utflyttningsdagen.
Vad gör jag som köpare?
- Det är säljarens ansvar att anmäla ägarbyte och du som köpare tar då över fastighetens befintliga abonnemang för sophämtning, vatten och avlopp.
- När vi registrerat ägarbytet får du som köpare ett välkomstbrev av Vakin. I brevet får du allmän information och anvisningar för hur du kan göra ändringar i fastighetens abonnemang på Mina sidor.
Ägarbyte för företag
- Gör en flyttanmälan genom att meddela Vakin Kundservice. Då skapar vi ett flyttärende och skickar blanketten Anmälan om ägarbyte till dig. Privatpersoner kan använda blanketten, men vi rekommenderar formuläret längre upp på sidan. Blanketten kan du laddar ner här. Pdf, 609.2 kB.
- Ska blanketten skickas till en annan adress än fastighetens fakturaadress? Meddela oss i så fall.
- Fyll i blanketten enligt instruktionerna och skicka tillbaka till oss. Adressuppgifter finns på blanketten.
- När Vakin fått en korrekt ifylld blankett, lägger vi upp den nya ägaren som abonnent, gör en slutfaktura till säljaren och skiftar ägarförhållandet.
- Vatten- och renhållningsabonnemangen följer med fastigheten till den nya kunden.
Om du hyr ut din fastighet
- Tänk på att det alltid är du som fastighetsägare som har betalningsansvaret för vatten, avlopp och hushållsavfall.
- Vakin tecknar bara avtal med fastighetsägaren. Alla ändringar i abonnemanget ska därför alltid meddelas av fastighetsägaren.
- Har du kommunalt vatten och vill ha en brytpunkt från ett visst datum? Läs av vattenmätaren när hyresgästen tillträder och meddela oss.
Så använder du e-tjänsten
För att använda denna tjänst behöver du BankID. Så här skaffar du BankID. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänsten består av ett formulär med ett eller flera steg där du så noga som möjligt ska fylla i de olika fälten. Obligatoriska fält är markerade med *. Anvisningar om vilken information som ska fyllas i finns i anslutning till varje fält. I vissa fall kan du hitta ytterligare förtydligande genom att klicka på symbolen med frågetecken (?) i anslutning till fältet.
Efter att du fyllt i fälten på ett steg så klickar du på Nästa. Om det inte är korrekt ifyllt så visas detta genom att fältet rödmarkeras och förklaring till vad som behöver ändras. Det är också möjligt att gå tillbaka och ändra uppgifter i tidigare steg genom att klicka på Föregående.
När du är klar med alla steg så kommer du till en bekräftelsesida där du får en översikt av de uppgifter som du angett. Här behöver du också godkänna Vakins villkor innan du skickar in ditt ärende.
Vissa av våra e-tjänster kräver signering med BankID vilket framgår på e-tjänstens informationssida.
Efter att du skickat in ditt ärende skickas ett bekräftelsemail till den e-postadress som du angett. Ärendet hamnar då hos Vakins Kundservice.
Kontakta oss på Vakin.
Telefon: 090-16 19 00
Telefontider: Måndag: 08:00–15:00 Tisdag - Fredag: 08:00–12:00
Fler kontaktvägar till Vakin