Kontakta oss på Vakin

Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–15:00

Postadress: 901 84, Umeå

Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta

Skriv ut

Ska du sälja eller hyra ut din fastighet?

När du säljer eller hyr ut din fastighet, måste du meddela Vakin så att fakturorna för vatten och hushållsavfall kommer rätt.

Det finns en del detaljer du måste tänkte om du säljer eller hyr ut din fastighet.

Om du sålt din fastighet

  • Gör en flyttanmälan genom att meddela Vakin Kundservice. Då skapar vi ett flyttärende och skickar blanketten Anmälan om ägarbytePDF till dig. Du kan också ladda ned blanketten härPDF.
  • Ska blanketten skickas till en annan adress än fastighetens fakturaadress? Meddela oss i så fall.
  • Fyll i blanketten enligt instruktionerna och skicka tillbaka till oss. Adressuppgifter finns på blanketten.
  • När Vakin fått en korrekt ifylld blankett, lägger vi upp den nya ägaren som abonnent, gör en slutfaktura till säljaren och skiftar ägarförhållandet.
  • Vatten- och renhållningsabonnemangen följer med fastigheten till den nya kunden.

Om du hyr ut din fastighet

  • Tänk på att det alltid är du som fastighetsägare som har det fulla betalningsansvaret för va och hushållsavfall.
  • Vakin tecknar bara avtal med fastighetsägaren. Alla ändringar i abonnemanget ska därför alltid meddelas av fastighetsägaren.
  • Ska fakturan gå till en annan betalningsmottagare? Fyll i blanketten C/o-adress för fakturor PDFoch skicka in till oss.
  • Har du kommunalt vatten och vill ha en brytpunkt från ett visst datum? Läs av vattenmätaren när hyresgästen tillträder och meddela oss på blanketten.
Tjänster och abonnemang