Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.
E-post: kundservice@vakin.se
Telefon: 090-16 19 00
Telefontid vardagar: 08:00–14:00
Postadress: 901 84, Umeå
Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta
Här kan du läsa om avgifterna för våra tjänster och välja på vilket sätt du vill ha din faktura. Fakturahanteringen skiljer sig åt mellan kommunerna, därför är det viktigt att du väljer den kommun du har fastigheten i.
De flesta av Vakins kunder får faktura fyra gånger per år, men vissa kunder har ett tätare intervall. Avgiften delas i en fast och en rörlig del:
På Mina sidor kan du enkelt lämna mätarställning eller ändra dina kunduppgifter, samt se vattenförbrukning, sophämtningsdag och fakturaspecifikationer.
Du kan välja mellan pappersfaktura, e-faktura och autogiro:
Om du vill betala via e-faktura måste du först anmäla detta via din internetbank.
Observera att e-faktura innebär att fakturor från samtliga anläggningar kommer att skickas via e-faktura. Om du har en hyresgäst som får sin egen faktura hemskickad till sig, kommer du alltså att som fastighetsägaren nu även få hyresgästens faktura till din internetbank.
Om du redan betalar via autogiro, kommer betalningen att fortsätta ske via autogiro även om du ansöker om e-faktura.
Autogiro kan du skaffa på tre olika sätt. Tänk på att du kan behöva göra första betalningen manuellt, om din anmälan ännu inte har hunnit behandlats när du får första fakturan efter anmälningstillfället.
Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.
E-post: kundservice@vakin.se
Telefon: 090-16 19 00
Telefontid vardagar: 08:00–15:00
Postadress: 901 84, Umeå
Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta