Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.
E-post: kundservice@vakin.se
Telefon: 090-16 19 00
Telefontid vardagar: 08:00–14:00
Postadress: 901 84, Umeå
Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta
Abonnenten betalar för den mängd vatten som tillförs fastigheten. Därför finns en vattenmätare monterad på den inkommande vattenledningen.
Fastighetsägaren ska vårda vattenmätaren så den inte skadas.
Det är viktigt för såväl abonnent som leverantör att vattenmätaren fungerar som den ska och visar en korrekt ställning. Med jämna mellanrum tas därför mätaren in för kontroll och genomgång.
För att Vakin ska kunna komma åt vattenmätaren vid avläsning, byte eller service, ansvarar fastighetsägaren för att mätaren är lättåtkomlig.
Lär dig mer om vattenmätarens placering här, information om vattenmätare av typen LK 580 finner du här.
Avläsning av vattenmätaren sker i första hand av respektive kund (självavläsning).
Vattenförbrukningen preliminärdebiteras kvartalsvis utifrån en beräknad förbrukning.
Det finns några kunder till oss som använder schablonmetoden istället för att ha vattenmätare. Har du köpt en sådan fastighet, eller vill byta till vattenmätare. Läs igenom dokumentet om vattenmätarens placering. Kontakta därefter oss för rådgivning hur du ska utforma en bra mätarplats där vi kan montera vattenmätaren.
Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.
E-post: kundservice@vakin.se
Telefon: 090-16 19 00
Telefontid vardagar: 08:00–15:00
Postadress: 901 84, Umeå
Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta