Kontakta oss på Vakin

Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–15:00

Postadress: 901 84, Umeå

Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta

Skriv ut

När kommer slambilen?

Det skiljer sig för den som har brunn eller den med sluten tank. De som har brunn ingår i ett tömningschema, medan den med sluten tank behöver boka tömning själv.

Om du har brunn

Alla brunnar ska finnas med i ett tömningsschema. Ordinarie slamtömningsperiod är maj till november.

Se tömningschema på Mina sidor

För att kunna se när det är tömning på din fastighet kan du logga in på Mina sidor. För Vindeln kan du även se en karta längre ner på denna sida. I Umeå finns detta dokumentPDF som visar tömningsmånad

Om du har sluten tank och inte ingår i ordinarie tömningstur

Du som har sluten tank och inte ingår i den ordinarie slamtömningsturen mars till december beställer själv tömning vid behov. Se mer på sidan Beställning av slamtömning

Extra slamtömning?

Kontakta Vakin Kundservice om du vill beställa en extra slamtömning. Vid behov av akut tömning efter kontorstid, ring 090–16 19 00 så kopplas du vidare till jouren.

Intervall

Tömning kan ske fyra veckor före eller senast fyra veckor efter motsvarande tömning föregående år. Tänk på att vägens hållbarhet eller andra hinder kan försena tömningen.

Intervall på slamtömning

Permanentboende med brunn med anslutet wc-avlopp

 

Minst en gång per år (1–4 ggr/år möjligt)

Permanentboende med brunn utan anslutet wc-avlopp

 

Vartannat år

Fritidshusboende

Minst var tredje år

Tömning av sluten tank

 

Vid behov, men minst en gång per år för fastboende och minst vart tredje år för fritidsboende.

Dispens
Önskar du längre tömningsintervall eller vill du själv ta hand om slammet? Då kan du skicka en dispensansökan till din kommun. En handläggningsavgift kan tas ut av kommunen vid dispensansökan.

Slamtömning Vindeln